Hjem / Virksomheden BEVI / Vidensbank / Energieffektivitetsstandard for elmotorer

Energieffektivitetsstandard for elmotorer, krav til økodesign

Elektriske motorer tegner sig for en stor del af den anvendte elektricitet. Hvis vi ser på Sverige, tegner elektriske motorer sig for cirka 65 procent af den elektricitet, der bruges i industrien. I landet udgør de i alt 40 procent.

For at reducere denne brug af elektricitet er der lovlige krav til effektiviteten af elektriske motorer, der er fremstillet i EU, eller importeret til EU.

Tre-faset asynkronmotorer med én hastighed er dækket af kravene i dag. Asynkronmotorer er den mest almindelige motortype og tegner sig for 90 procent af elforbruget for alle elektriske motorer i effektområdet 0,75 - 375 kW.

I henhold til denne standard har energieffektivitetsklasserne betegnelserne IE1, IE2, IE3 og IE4, hvor IE4 har den højeste effektivitet.

Revision af standarden

En revision af standarden blev besluttet af Økodesignudvalget i 2019. Revisionen blev offentliggjort den 1. oktober 2019. Følgende vil gælde:

Til elektriske motorer

Fra 1. juli 2021

  • 2-, 4-, 6- og 8-polede motorer fra 0,75 - 1000 kW (tidligere op til 375 kW) er inkluderet i effektivitetsklasse IE3.
  • Motorer inden for området 0,12 - 0,75 kW skal opfylde effektivitetsklasse IE2.
  • Den forrige mulighed for at udskifte IE3-motorer med en IE2-motor med frekvensomformer forsvinder.

Fra 1. juli 2023

  • For 2-, 4-, 6- og 8-polede motorer fra 0,12 - 1000 kW gælder effektivitetsklasse IE2 nu også for Ex eb-certificerede motorer med høj sikkerhed.
  • Enkelfasede motorer med større effekt end 0,12 kW er omfattet af den tilsvarende IE2-klasse.
  • Den højere effektivitetsklasse IE4 gælder for 2, 4 og 6-polede motorer mellem 75 - 200 kW.
For frekvensomformere

Fra 1. juli 2021

  • Ved brug med elektriske motorer med effekt fra 0,12 - 1000 kW skal frekvensomformeren bestå effektivitetsklasse IE2 specielt designet til invertere.

Aktuelle krav i henhold til direktivet

  • Siden 16. juni 2011 er det forbudt at markedsføre elektriske motorer under energieffektivitetsklasse IE2 eller at sætte dem i brug i EU.
  • Siden 1. januar 2015 skal elektriske motorer inden for området 7,5 - 375 kW (2-, 4- og 6-polet) opfylde kravene til IE3 eller IE2, hvis sidstnævnte kombineres med frekvensomformere til hastighedskontrol. Det lovmæssige krav giver således to muligheder.
  • Fra 1. januar 2017 blev kravene strammet, så alle motorer 0,75 - 375 kW (2-, 4- og 6-polet) skal opfylde kravene til IE3 eller IE2, hvis de er kombineret med frekvensomformere.

Med undtagelser, hvor en IE2-motor skal bruges med en frekvensomformer, skal motoren være udstyret med følgende klistermærke:

Undtagelser fra det nuværende direktiv

  • Betjening bortset fra S1 (kontinuerligt drev) eller S3 (intermitterende drev) med en nominel cyklicitetsfaktor på 80 procent eller lavere.
  • Lavet til drift med frekvensomformere (integrerede motorer)
  • Elektriske motorer fremstillet til brug i væske.
  • Elektriske motorer, der er fuldt integreret i et produkt (f.eks. Et gear, pumpe, ventilator eller kompressor), hvor energiydelsen ikke testes uafhængigt af produktet.
  • Bremsemotorer
Elektriske motorer udelukkende beregnet til drift:
  • I højder over 4 000 meter over havets overflade.
  • Hvis den omgivende lufttemperatur overstiger 60 °C.
  • Hvor den maksimale driftstemperatur overstiger 400 °C.
  • Hvor omgivelsestemperaturerne er mindre end -30 °C for alle motorer, eller mindre end 0 °C for motorer med vandkøling.
  • I eksplosive atmosfærer (som defineret i direktiv 94/9 / EF 9)

Kravene gælder ikke for skibe eller andre transportmidler, der transporterer varer eller personer, da der skal være specielt designet motorer til dette formål. (Hvis det samme mobile transportbånd bruges på både skibe og land, gælder reglerne).

Kravene gælder heller ikke for reparation af motorer, der tidligere er markedsført eller taget i brug - medmindre reparationen er så omfattende, at produktet i praksis vil være helt nyt.

Hvis motoren skal eksporteres yderligere til brug uden for Europa, gælder kravene ikke.

Nogle andre krav gælder for vandkølede motorer.

Historik og tidligere klassificering

I 1998 indførte EU og den europæiske motorproducentorganisation CEMEP et klassificerings- og mærkningssystem for lavspændings AC-motorer opdelt i forskellige effektivitetsklasser. Denne frivillige klassificering sorterede motorerne i effektivitetsklasser EFF1, EFF2 og EFF3, hvor klasse EFF1 havde den højeste effektivitet.

I 2008 indførte Den Internationale Elektrotekniske Kommission (IEC) den globale standard EN 60034-30: 2008 for klassificering af asynkronmotorer i tre faser. I henhold til den nye lovpligtige standard har energieffektivitetsklasser nu betegnelserne IE1, IE2 og IE3, hvor IE3 har den højeste effektivitet. Standarden erstattede det forrige system.

I 2014 blev IEC-standarden suppleret med en ny standard EN 60034-30-1: 2014.

Når der videreudvikles elektriske motorer, strammes kravene.

Sammenligning af de forskellige klassificeringssystemer

  • IE1 inkluderer motorer med standardeffektivitet, der omtrent svarer til EFF2. Effektivitetsværdierne for EFF2-motorer i IE1 er blevet justeret for at tage højde for, at en ny standard gælder for måleeffektivitet.
  • IE2 inkluderer motorer med effektivitet, der stort set svarer til EFF1. Effektivitetsværdierne for EFF1-motorer i IE2 er blevet justeret for at tage hensyn til den nye standard for måling af effektivitet.
  • IE3 inkluderer motorer, der har øget effektiviteten yderligere (Premium Efficiency). IE3 reduceres med yderligere 15 procent (Super Premium Efficiency).

BEVI vidensbank

BEVIs vidensbank indsamler information om vores ekspertiseområder, elektriske drev og elproduktion.

Udforske

Kontakt Danmark

BEVI A/S
Office/Administration:
Herstedvang 10 2.tv, DK-2620 Albertslund

Warehouse/pick up address:
Herstedvang 10. Lager6, DK-2620 Albertslund

Tel | +45 39 67 36 05
Mail | info@bevi.dk